rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Click this, to show your support to this blog...;-)

Pertolongan cemas - Kompetenkah kita


Ada banyak kecederaan yang memerlukan bantuan pertolongan cemas. Tapi, berapa ramaikah antara kita yang mempunyai pengetahuan dan mampu untuk melakukannya ?

Kemalangan boleh terjadi dirumah, tempat kerja, tempat awam, taman rekreasi, dlm kenderaan, taman permainan dan sebagainya. Sekiranya terjadi, siapakah yang sepatutnya memberikan bantuan awal pertolongan cemas ?

Setiap orang perlulah mempunyai asas-asas pertolongan cemas, tidak kira dewasa atau kanak-kanak. Untuk mendapatkannya, kita perlulah mempunyai latihan-latihan asas pertolongan cemas. Ianya penting kerana kadang-kadang terdapat kes dimana pertolongan yang diberikan kepada mangsa kemalangan menyebabkan situasi yang lebih teruk malah ada yang membawa kepada kematian. Ini disebabkan mereka yang memberi pertolongan itu walaupun berniat baik, tetapi tidak kompeten.

Lebih malang lagi ada yang menggunakan kicap, ubat gigi, dan sebagainya untuk merawat luka atau melecur.

Adalah lebih baik sekiranya disediakan alat-alat bantuan kecemasan seperti kotak pertolongan cemas (first-aid box), alat pemadam kebakaran dan sebagainya dirumah, pejabat, kenderaan, kedai dan lain-lain.

Semoga bermanafaat.
-Pak Selamat-

0 comments: