rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Click this, to show your support to this blog...;-)

Macam Musang Jaga Reban Ayam

Hi....lama jugak x berblog yer, bizi kott....Pak Selamat pon x tau ape la nk cerita kt dlm blog ni...entry pasal ape nak bubuh, xde idea....sekali terbaca pulak cerita ni, rasanya bagus ni kalau dijadikan entry utk kali ni. Walaupun xde kena-mengena ngan safety, tapi rasanya patut sangat dimasukkan kedalam blog ni sebab ianya ada kena-mengena ngan keselamatan jugak....keselamatan duit orang miskin....keselamatan duit orang kebanyakan macam kita...yg x berapa kaya...hehe...sila baca dibawah...
Umno macam musang jaga reban ayam

Nak tuju lagu boleh ?...hehe

  Tadi aku layan tengok cerita kegemaran aku setiap minggu selama lebih-kurang 12 minggu lepas...iaitu Maharajalawak.... Sebenarnya yang aku nak cerita kat cni ialah pasal kumpulan Jambu ni...coz tiap2 minggu, ayat yang dorang x boleh miss ialah.."Boleh tuju lagu ?"...hehe....
  So, apa kata kalau aku nak tuju lagu sket... ;-) .....untuk entry blog aku kali ni...aku ingat aku nak tujukan lagu ni khas buat isteriku yang tersayang.....

......tiada baris kata yang dapat kulafazkan, untukku gambarkan..erti pengorbananmu.....



....terima kasih, padamu adinda....kerna sudi, memaafkan dosa silam....

Thanks dear,
-Pak Selamat-

Apa itu Kalori ?.. Adakah kita memerlukannya ?

Kita sering mendengar orang berkata pasal kalori...apa yang kalori ni buat ? apa gunanya kalori ? Perlu ke kita akan kalori ni ? Kalau perlu, berapa banyak yang kita patut ambil untuk tubuh badan kita ?..... Nak tau jawapannya...jom baca kat bawah....

kaori
Kalori adalah sejenis unit tenaga
Apa itu kalori?
Kalori adalah unit untuk mengukur tenaga.

Adakah badan perlukan kalori?
Ya, badan perlukan kalori untuk menjana tenaga, tetapi jika ia diambil (dimakan) terlalu banyak dan tidak dibakar, ia akan ditukar menjadi lemak dan disimpan dalam badan, ini akan menyebabkan pertambahan berat badan dan membahayakan kesihatan.

Macam mana saya hendak kira kalori dalam makanan?
Biasanya setiap produk yang dijual ada kiraan kalorinya di bahagian “Maklumat Pemakanan” dan kiraan juga boleh dibuat dengan mendarab berat dalam “gram” nutrisi berikut dengan nombor pekali yang disenaraikan.
Karbohidrat: Didarab dengan 4 kalori setiap gram
Protein: Didarab dengan 4 setiap gram
Lemak: Didarab dengan 9 setiap gram.
Contoh: Satu hidangan Sos Cili yang mengandungi;
Karbohidrat-53g (53g X 2 = 106 Kalori)
Protein-1g (1g X 4 = 4 Kalori)
Gula (juga Karbohidrat)-16g (16g X4 = 64 Kalori)
Jadi satu tuangan Sos Cili bernilai 174 kalori!
Berapa kalori diperlukan oleh lelaki dan wanita dewasa dalam sehari?
Lelaki: 2000-2500 kalori
Wanita: 1600-2000 kalori
Apa akan berlaku jika saya makan lebih pada itu?
Setiap 8000 kalori yang terkumpul (tidak dibakar) akan menaikkan 1kg berat badan.
Berapa kalori dalam makanan orang Malaysia?
Kategori: Kuih Muih
1. Kasui berkelapa parut (sekeping) = 160 kalori
2. Kuih lapis (sekeping) = 130 kalori
3. Bingka ubi (sekeping) = 220 kalori
4. Cekodok Pisang (sebiji sederhana) = 180 kalori
5. Popia goreng (satu) = 130 kalori
6. Popia basah (satu) = 95 kalori
7. Pisang goreng (sekeping) = 170 kalori
8. Kek biasa tanpa krim (sepotong) = 87 kalori
9. Karipap (sebiji) = 130 kalori
10. Sandwich sardin (sekeping) = 70 kalori
11. Bubur kacang (semangkuk) = 100 kalori
Kategori: Lauk Pauk
1. Ikan kembong kari berkuah (seekor) = 85 kalori
2. Ikan tenggiri goreng bercili (sepotong) = 142 kalori
3. Ikan kembong goreng (seekor) = 140 kalori
4. Ikan senangin masam manis berkuah (sepotong) = 210 kalori
5. Daging lembu kari berkuah (2 kotak mancis) = 130 kalori
6. Ayam kari berkuah (sepotong) = 250 kalori
7. Ayam goreng (sepotong) = 255 kalori
8. Ayam tandoori (sepotong) = 220 kalori
9. Sambal udang (setengah cawan) = 70 kalori
10. Sambal sotong (setengah cawan) = 55 kalori
11. Telor goreng (sebiji) = 110 kalori
12. Taukua goreng (sekeping) = 110 kalori
13. Kacang panggang dalam tin (2 sudu makan) = 40 kalori
Kategori: Makanan Rutin
1. Nasi putih (satu setengah cawan) = 260 kalori
2. Nasi lemak bersambal (sepinggan) = 400 kalori
3. Nasi goreng bertelur (sepinggan) = 635 kalori
4. Nasi briyani berayam (sepinggan) = 880 kalori
5. Nasi minyak kosong (sepinggan) = 445 kalori
6. Nasi ayam kosong (sepinggan) = 300 kalori
7. Mee goreng kosong (sepinggan) = 660 kalori
8. Mee sup (semangkuk) = 380 kalori
9. Mee hoon goreng (sepinggan) = 550 kalori
10. Roti putih (2 keping) = 156 kalori
11. Roti canai kosong tanpa kuah (sekeping) = 200 kalori
12. Capati tanpa kuah (sekeping) = 180 kalori
13. Pau ayam (sebiji) = 203 kalori
14. Emping jagung kosong (secawan) =160 kalori
Kategori: Makanan Segera
1. Peha ayam goreng (satu) = 130 kalori
2. Nugget ayam (satu) = 60 kalori
3. Kentang lecek (satu tub kecil) = 90 kalori
4. Sayur kobis hancur (satu tub) = 75 kalori
5. Burger keju (satu) = 425 kalori
6. Kentang goreng (satu kantung kecil) = 405 kalori
7. Sate ayam (secucuk) = 35 kalori
8. Pizza berkeju (sepotong) = 240 kalori
Kategori: Buah-buahan
1. Tembikai (sepotong) = 20 kalori
2. Betik (sepotong) = 45 kalori
3. Pisang emas (2 biji) = 76 kalori
4. Durian (5 ulas) = 64 kalori
5. Limau (sebiji) = 42 kalori
6. Jambu batu (sebiji) = 110 kalori
7. Nenas (sepotong) = 59 kalori
8. Epal (sebiji) = 63 kalori
9. Ciku (sebiji) = 44 kalori
10. Mangga (sebiji) = 103 kalori
kategori : minuman
1.minuman berkabonat 1 tin 285g = 120 kal
2.minuman kotak 250g = 105 kal
3.susu tepung penuh krim 1 sudu makan = 33 kal
4.susu tepungtanpa lemak 1 sudu makan = 25 kal
5.aiskrim 2 skop= 390 kal
6.susu pekat manis 1 sudu makan = 71 kal
7.yogurt rendah lemak 1 cawan = 90 kal
8.mentega 2 sudu teh = 75 kal
Berapa yang selalunya orang dewasa makan sehari?
Makan Pagi: Nasi lemak bersambal (400 kalori) + Telor mata kerbau (21 kalori) + Teh Tarik (120 kalori) = 541 kalori
Pukul 10 pagi: Kuih karipap 3 biji (390 kalori) + Teh O (20 kalori) = 410 kalori
Makan tengahari: Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ayam kari (250 kalori) + Dalca Sayur setengah cawan (150 kalori) + Air Tembikai (80 kalori) =   900 kalori
Minum petang: Kopi susu (120 kalori) + Popia Goreng 3 biji (390 kalori) = 510 kalori
Makan Malam: Nasi 3 cawan (420 kalori) + Ikan Tenggiri Masak Merah (142 kalori) + Kangkong goreng belacan (120 kalori) = 682 kalori
Jumlah (541 + 410 + 900 + 510 + 682) = 3043 kalori.
Apa akan berlaku jika tabiat makan kita seperti di atas berlarutan selama setahun?
Jika lelaki bakar 2500 kalori tetapi makan 3043 kalori sehari maka mereka akan simpan 543 kalori setiap hari sebagai lemak. 543 X 365 hari = 198, 195 kalori setahun disimpan. Jadi dalam setahun berat akan meningkat sebanyak 24.77kg!! (198,195 / 8000).
Bagaimana untuk bakar kalori?
Tingkatkan aktiviti harian, berjalan pantas, naik turun tangga, cuci kereta, bersukan, senaman. Kurangkan menonton TV atau bermain permainan computer kerana badan hanya membakar 1 kalori seminit jika kita beraktiviti seperti ini dan ia sama nilai dengan kalori yang dibakar semasa tidur!
Berapa kalori dibakar dengan aktiviti yang kita lakukan?
Kalori yang dibakar bergantung pada berat badan dan ketumpatan tubuh seseorang Berikut adalah kiraan kalori yang dibakar seorang yang seberat 68kg beraktiviti selama sejam.
1) Menonton TV = 40 kalori
2) Berjalan pantas = 300 kalori
3) Bermain bola keranjang (agresif) = 450 kalori
4) Mengemas rumah = 240 kalori
5) Berkebun = 320 kalori
6) Bermain golf (bawa sendiri Club) = 385 kalori
7) Berbasikal statik = 380 kalori
8)Erobik = 405 kalori
9) Ping Pong = 280 kalori
Jadi amacam ? Dah tau dah berapa kalori yang kita perlukan dalam sehari ? Nampak macam semua makanan favourite kita adalah berkalori tinggi...kann...emmmmm... So, kita makan buah jer lah lepas ni....macam Angelina Jolie.....hehe
Semoga bermanafaat
-Pak Selamat-

Fakta mengenai fluorida (fluoride)

UBAT GIGI BERTOKSID

   Tahukah anda banyak ubat gigi yang berada di pasaran mengandungi bahan ramuan yang lebih beracun daripada plumbum dan hanya kurang sedikit kadar keracunannya daripada arsenik? Bahan ramuan ini merupakan sisa keluaran industri baja, sejenis racun tikus dan digunakan dalam sektor industri sebagai racun serangga untuk menghapuskan semut dan lipas. Namanya? Fluorida (fluoride).
   Penggunaan fluorida yang tercatat di atas label sebagai "sodium monofluorophosphate (smlp) atau "sodium fluoride" dalam ubat gigi bagi mencegah kerosakan gigi juga dipertikaikan kerana terdapat bukti mengenai keracunannya. Menurut beberapa laporan, fluorida boleh mengubah sel-sel normal menjadi sel kanser.
   Tinjauan cap ke atas label mendapati semua ubat gigi berfluorida. Selain fluorida, ubat gigi juga mengandungi enam bahan kimia yang berkarsinogen atau berpotensi menyebabkannya. Jadi, sejauh manakah ubat gigi anda bertoksik? Untuk mengetahuinya, per-hatikan gambar-gambar yang berikut -







Sumber:
Panduan Cap –
Bahan Penyebab Kanser Dalam Kosmetik &
Produk Kegunaan Harian





UBAT GIGI BERTOKSIK - PERSATUAN PENGGUNA PULAU PINANG (CAP)

Tahukah anda banyak ubat gigi yang berada di pasaranmengandungi bahan ramuan yang lebih beracun daripada plumbum dan hanya kurang sedikit kadar keracunannya daripada arsenik? Bahan ramuan ini merupakan sisa keluaran industri baja, sejenis racun tikus dan digunakan dalam sektor industri sebagai racun serangga untuk menghapuskan semut dan lipas. Namanya? Fluorida (fluoride).

Penggunaan fluorida yang tercatat di atas label sebagai'sodium monofluorophosphate' (smlp) atau 'sodium fluoride' dalam ubat gigi bagi mencegah kerosakan gigi juga dipertikaikan kerana terdapat bukti mengenai keracunannya. Menurut beberapa laporan, fluorida boleh mengubah sel-sel normal menjadi sel kanser.

Tinjauan CAP ke atas label mendapati semua ubat gigi berfluorida. Selain fluorida, ubat gigi juga mengandungi enam bahan kimia yang berkarsinogen atau berpotensi menyebabkannya. Jadi, sejauh manakah ubat gigi anda bertoksik?



APA ITU FLUORIDA?

Fluorida merupakan sisa keluaran industri baja, sejenis racun tikus dan digunakan dalam sektor industri sebagai racun serangga untuk menghapuskan semut dan lipas. Fluorida merupakan racun tersembunyi (seperti sianida) yang memudaratkan, bertoksik danmampu berkumpul sungguhpun hanya sedikit ditelan.



MENGAPA FLUORIDA BERBAHAYA?

Pentadbiran Makanan & Ubatan Amerika (FDA)menganggap fluorida sebagai 'ubat baru yang tidak diluluskan' kerana tidak ada bukti mengenai keselamatan mahupun keberkesanannya.

Sesetengah kumpulan berkepentingan awam sepertiAkademi Antarabangsa Bagi Ubatan, Makanan & Toksikologi (pertubuhan bukan kerajaan Kanada yang membiayai penyelidikan mengenai bahan bertoksik yang digunakan dalam pergigian) telah mengkelaskan fluorida sebagai 'ubat untuk pergigian yang tidak diluluskan'disebabkan kadar keracunannya tinggi.


Satu tinjauan yang dijalankan pada tahun 1997 dengan bantuan pengeluar ubat gigi dan Persatuan Pergigian Amerika Syarikat mendapati purata orang yang memberus gigi dengan ubat gigi berfluorida walaupunsedikit (1 gram) mengikut sukatan yang disarankan,menelan antara 0.3 - 0.4 mg fluorida setiap kali memberus gigi.

Ini bermakna anda menerima hampir separuh daripada kadar harian fluorida yang diterima cuma dengan memberus sekali sehari, tanpa membabitkan sumber lain.



MENGAPA KITA TIDAK PERLUKAN FLUORIDA PADA UBAT GIGI?

Dos fluorida harian yang diterima melalui pemakanansudah mencukupi keperluan seseorang. Pihak berkuasa di Malaysia telah menambah fluorida ke dalam sistem bekalan pengairan. Oleh sebab yang demikian, setiap titis air dalam bentuk teh, kopi, minuman berais dan sebagainya menyumbang kepada penambahan fluorida sedia ada.

Makanan harian seperti sayuran juga terdedah kepada fluorida melalui racun serangga dan lain-lain. Fluorida juga terdapat pada tulang ikan seperti ikan bilis dan sardin.

Sebagai rumusan, makanan lazim harian telah membekalkan sumber fluorida yang mencukupi untuk keperluan kita. Oleh sebab yang demikian, kita tidak lagi memerlukan tambahan fluorida melalui ubat gigi atau ubat kumur, dan ini akan mendatangkan kemudaratan terhadap kesihatan seseorang itu.




KES MAHKAMAH

Kesan-kesan buruk fluorida pada masa lalu pernah dibawa ke mahkamah. Apa yang dipercayai merupakan yang pertama. Colgate - Palmolive membayar pampasan sebanyak £1,000 (kini dianggarkan kira-kira RM 6,000) kepada keluarga seorang kanak-kanak berusia 10 tahun di Essex, England yang menderitai masalah 'Dental Fluorosis' (enamel kotor dan berkarat),iaitu antara tanda pertama keracunan fluorida.



PENYELIDIKAN AWAM

Penyelidikan yang dijalankan pada pertengahan tahun 90-an oleh bekas Ketua Bahagian Kimia, Institut Penyelidikan Kanser Kebangsaan Amerika mendapati kira-kira 10,000 kematian akibat kanser yang dikaitkan dengan penggunaan fluorida berlaku setiap tahun di Amerika Syarikat.

Penyelidikan yang dijalankan di Amerika Syarikat bagiProgram Toksikologi Kebangsaan (NTP) pada tahun1990-1991 menunjukkan kecenderungan peningkatan dalam osteosarkoma (salah satu kanser peringkat awal yang menyerang kanak-kanak) dalam tikus jantan yang diberikan fluorida. Menurut NTP, fluorida berkemungkinan bahan penyebab kanser kepada manusia.



AMARAN & PANDUAN

Pada tahun 1997, FDA telah menetapkan setiap ubat gigi berfluorida yang dijual di Amerika Syarikat perlu meletakkan tanda amaran racun / bahaya :

"WARNING : KEEP OUT OF REACH OF CHILDREN UNDER 6 YEARS OF AGE. IF YOU ACCIDENTALLY SWALLOW MORE THAN USED FOR BRUSHING, SEEK PROFESSIONAL HELP OR CONTACT A POISON CONTROL CENTER IMMEDIATELY."

"AMARAN : JAUHKAN DARI KANAK-KANAK BERUMUR 6 TAHUN KE BAWAH, SEKIRANYA TERTELAN MELEBIHI DOS YANG DITETAPKAN, SILA DAPATKAN RAWATAN PAKAR ATAU HUBUNGI PUSAT KAWALAN RACUN DENGAN SEGERA"



FLUORIDA MAMPU MENYEBABKAN :

1. Kematian

2. Kanser

3. Ruam kulit

4. Luka kanser

5. Kelunturan warna gigi

6. Masalah gastrik

7. Penyebab atau membantu punca Kerapuhan Tulang

8. Keracunan saraf

9. Kanser tulang

10. Keretakan tulang

11. Menyebabkan kekurangan IQ di kalangan kanak-kanak

12. Meransang masalah buah pinggang di kalangan pesakit



BAHAYA KEPADA KANAK-KANAK

Memandangkan fluorida mampu meresap menerusi gusi dan kanak-kanak di bawah usia 7 tahun yang menelan 50% daripada ubat gigi ketika memberusnya (mengikut kajian), dan memandangkan fluorida turut terkandung dalam air dan pelbagai produk lain (seperti ubat kumur),kita terus terdedah kepada risiko kanser apabila memakai ubat gigi berfluorida.

2-year-old boy killed by mum’s reversing car

   To all drivers...please be extra careful when reversing your cars, whether you are at home or on the street....accidents do occur ...watchout for your children if you reverse your car at home...Many parents lost their child when reversing cars at home...I had an experience before....not long time ago, but luckily...it was just a cat....my poor cat named Alvin....:-(


The Harringtons live in a rented bungalow along Jalan Binchang.
A two-year-old Australian boy was accidentally killed on Monday afternoon by his mother as she was driving her car in reverse at their home in Jalan Binchang in Bishan.According to media reports, the toddler, Henry Harrington, was playing with his skate scooter at the front gate when he saw his mother returning home.
He ran toward her white multi-purpose vehicle as it reversed into their two-storey rented bungalow.
His mother, a housewife, did not see him and ran over him, only realising what had happened when a passing taxi driver yelled at her to stop the car, according to The Straits Times.
At that time, the family's domestic helper was doing chores at the back of the house, while Henry's older sister, aged 4, was inside. His older brother, 6, was out on a play date.
Neighbours saw Mrs Harrington screaming and holding her son, as she performed CPR on him while waiting for the ambulance to arrive.
Businessman Jack Lee, who lives opposite the Harringtons, said that he heard his neighbour's screams and ran to their house where he saw a pool of blood under the family's car, reported The New Paper.
"At first, I thought it was a dog," Lee said on seeing Mrs Harrington with her son. "But when I looked closer, I realised it was a child. She was panicking and shouting for someone to save her son."

The driveway of the Harringtons' rented bungalow along Jalan Binchang. The white MPV is no longer parked in its driveway. (Yahoo! photo / Jeanette Tan)
The driveway of the Harringtons' rented bungalow along Jalan Binchang.
By then, Henry's older sister and their maid had rushed out of the houseThey cried as Mrs Harrington placed Henry on the doormat at the front door.Lee, who is in his late 40s, said that he tried to find a pulse on the toddler's wrist, but was unable to, even after several attempts on his mother's part to revive him.
"He wasn't moving," he said. "His face was very pale and his lips and nails were all black."
According to Lee, Henry was about 80cm tall, and his height came approximately to waist level.
Henry was then rushed to KK Women and Children's Hospital, where he was pronounced dead at 5:45pm.
A police spokesperson said that investigations are ongoing and that they have questioned Mr and Mrs Harrington.
Henry's father, Dion, said his wife usually brought Henry along whenever she went out.
"Yesterday was one of the rare occasions she left him at home," he said.
He also said he plans to bring his son's body back to Perth, where they lived before moving to Singapore in September last year.
He said, "We will probably just have a service in Singapore, but we intend to bring him back to Perth this weekend."

Quit Smoking..??


   Berhenti merokok ? Perlukah berhenti merokok ? Kalau seseorang lelaki tu x merokok, x macho laaa.... kannn ? Emmmmm....
   Mungkin ya bagi sesetengah orang especially bagi perokok tegar atau hardcore. Merokok boleh menenangkan fikiran...betul ker..? Bagi Pak Selamat (used to be hardcore smoker jgk dulu).....takdelahhh !! Nampak macho tu pada pandangan si perokok tu ajer...orang lain tengok menyampah adalahh.!! Ada yang kata time smoking ni fikiran tenang...yer ker...lagi serabut adalah...kalau x isap rokok lagi tenang fikiran kita. Cuma yang yang tak tenang ialah time smokers ni smoking depan kita, lepas tu pi hembus pulak asap rokok tu kat kita. Bukannya kita mintak pon asap tu..tapi diorang bagi free jerr...pemurah sungguh...bagi penyakit kat kita (yang x merokok). Kan bagus kalau telan jer terus asap tu.....hehehehe...
Sebenarnya Pak Selamat pun perokok tegar jugak dulu, tapi itu dulu...dah lamaa dahhhh... Bagi budak-budak yang baru nak berjinak-jinak ngan rokok ni, yang belum berapa nak ketagih lagi....eloklah berhenti. Bcoz, kalau dah jadi ketagih nanti...menyusahkan diri sendiri jer..Duit banyak abis, penyakit pulak yang datang. Nak cerita kat sini, Pak Selamat berjaya quit smoking lebih kurang dalam tahun 1995 dulu lagi. Dah 16 tahun dahhh...ok jerrr...boleh jerrr..xde masalah ponnn....
   Bila kita tengok iklan "Tak Nak Merokok" atau kita tengok sendiri kat kotak rokok tu ada gambar-gambar kesan akibat merokok (zaman P.Selamat smoking dulu xde benda ni), apa yang bermain dikotak pemikiran korang..? Ataupun kalau ada kawan-kawan ker, sedara mara ker yang tiba-tiba ajak atau suruh berhenti merokok,..apa reaksi korang ?? Agaknya jawapan yang diberi ialah..."Pirahhh mabukkk"...atau "Lantaklah !! korang sebok watper ? sukati akulah..duit aku, bukan duit makbapak ko !!".....atau "Alahhh....kalau x smoking x sakit ker, x mati ker..?"...ataupun jawapan paling selamat..."Iyelahhh....nantilahhh...belum sampai serulahhh.."
   Terpulanglah pada diri masing-masing. Tapi bagi Pak Selamat lebih baiklah berhenti coz Pak Selamat pun dah lama buat..alhamdulillah berjaya. Tapi bagi yang masih lagi degil jugak nak jadi Macho, time korang merokok tu,..merokoklah jauh-jauh...janganlah merokok depan orang ramai. Jangan merokok dalam kedai makan, jangan merokok dalam kereta (terutama bila ada anak bini kt dalam), dekat hospital, sekolah, bus stop...semua tempat-tempat awamlah.....Bukan semua manusia kat dalam dunia ni merokok dan boleh tahan dengan bau dan asap rokok korang tuu...kalau boleh, jangan buang asap tu....telahlahhh...supaya tempiasnya tak kena kat orang lain....
Jangan marah haaa...sekadar teguran....

* tuhan bg kita kesihatan, wajiblah kita pertahankan kesihatan kita tu, nanti kalau Dia bg kita penyakit..dah x guna menyesal lagi dahhh...Wallahualam..
-Pak Selamat-

apa pendapat anda..??

Kartun ni dipetik dari sebuah akhbar harian utama di negara kita.....cuba korang baca dan komen...teman maleh dan takut nak komen bcoz ianya melibatkan akidah kita sebagai seseorang yang beragama Islam....teman ni bukannya alim sangat nak beri pendapat apatah lagi nak mengondem....so, korang pandai-pandailah beri komen ekkk...lu pikirlah sendriiiiii.....

* bagi teman, kalau x tau lebih baik diam...kalau dah jahil lebih baik belajar...wallahualam...
- Pak Selamat -